Percy är internationell

Avslutade precis ett trevligt samtal. Har letat ihjäl mig efter usb-kabeln till kameran, alltså kabeln som man på ett magiskt sätt kan överföra finfina bilder från kameran till datorn. Den är borta. Bortrånad av småvättar.

Anyhow. Jag ringde till det svenska nummer som Kodak anger på sin hemsida om man vill fråga om sådana här saker. Var man kan köpa en ny sladd, var den fråga Percy hade förberett sig på att ställa till kodakfrämlingen På Andra Sidan.

Vad Percy inte var förberedd på var att det var en osvensk som skulle svara. Det var en dansk.

"Ojojoj" tänker ni, "danska som är så svårt att förstå, de pratar ju som om de har gröt i halsen eller har en träkloss i munnen eller nåt sånt". Ni ska dock veta att Percy är BRA på danska, jovisst, så det kändes ganska bra trots överraskningen i telefonen.

Jag förklarade som till ett litet barn vad jag hade på hjärtat och killen hemmahörande över sundet sa något som lät som en fråga, rösten gick liksom upp en oktav på slutet av ordflödet, och blev sen tyst. Jag chansade och sa M 753 (kameramodellen). Då hörde jag knapptryckningar och hörde sen ett mummel. Jag sa "va?". Han sa att datan var långsam. Tror jag. Jag skattade artigt och sa att det var lugnt och att jag inte har bråttom. Han skrattade artigt tillbaks. Sen frågade han efter mitt passnummer. Jag sa "passnummer?". Han sa "postnummer", jag sa "jaha, postnummer" och chansade och sa postnumret till vart jag befinner mig. Han sa "dääta, hahaha", jag sa "haha". Sen sa han "ädress?", jag sa "va?", han sa "vhor er deine ädress?". Jag sa min adress. Han sa "mummelmummel, pølse, københavn, piskefløde". Jag sa "nämen va bra!" Han sa "det tar een uge mid post". Jag sa "ok". Han sa "tack for di rangde Kodak o hav en gooo däää!", jag sa "tack, det samma!", han sa "tack".

Nu sitter Percy i sitt kök och är svett. Jag tror att jag har beställt en usb-kabel. Jag tror också att det kommer om en vecka ungefär. Jag har en aning om att kabeln kommer medelst postdiligens. Percy har dock inte "en endeste äääning" om kabeln kommer att kosta "grääätis" eller "mange danske krooone".

Vi får se.

Kul att Kodak är såna lingvistiska skämtare i alla fall. Det ska dom ha en eloge för.

/Percy.

Kommentarer
Postat av: askp

Vilket hyseriskt roligt samtal =) Men är du nu säker på att det är en USB-kabel du får, tänk om de skickar en helt ny kamera ;) Fniss.

2008-08-21 @ 19:50:44
URL: http://askp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0